דעה: למפלגות החרדיות נוח להשאיר את עמדות הכוח לגברים ולהנציח את דיכוי קול הנשים

לאורך השנים תפיסתה של האישה ביהדות עברה תמורות, אך במקביל כוחן וייחודן של נשים כמנהיגות, כמשפיעות ומובילות דעה ידוע ומוכח. הקהל הנשי החרדי נבון וכבר אינו נוהג כעדר. הוא נחשף ורואה מה קורה מסביב. דניאלה יקירה על הדרת נשים במרחב הציבורי

דניאלה יקירה. "הקהל הנשי נבון" (באדיבות "עם שלם")

"זה חלום הבלהות של גדולי ישראל", זה היה הביטוי בו השתמשו כדי לתאר את המחשבה או הדרישה שאישה תהיה ברשימת המועמדים לכנסת של המפלגות החרדיות.

אנו עדים מעת לעת לדיון העולה בשיח הציבורי והעיסוק בהדרת נשים, עקב אירועים המתרחשים במסגרות שונות. הפעם הנושא מעורר רגשות שליליים במיוחד סביב הבחירות. בשבוע שעבר פרסמה קבוצת נשים חרדיות כי היא תשקול לא לתת את קולה למפלגות החרדיות מהסיבה שלא הציבו אישה ברשימתן. לא פלא, מקומם מאוד לראות אפליה בה מדירים מחצית מהאוכלוסייה!

בתקופה זו , המניעה מהצבת אישה כמועמדת מנומקת בפרשנות מחמירה של האיסור הקיים בהלכה, אך זו למעשה אינה בהתאם לרוח היהדות שכמובן אינה מזלזלת באישה ורואה בה רק דמות המסכנת את הצניעות. ניתן בהחלט לקיים אורח חיים המכבד את הנשים ומאפשר עם זאת את חירותן והשתלבותן במרחב הציבורי.

תמורות בתפיסתה של האישה

למפלגות החרדיות, כדוגמת אגודת ישראל וש"ס, נוח להשאיר את עמדות הכוח בידי הגברים ועל ידי כך להנציח מצב בו מדכאים את קולן של הנשים. כמפלגות הרוצות לייצג את הציבורים שלהן, הן אינן יכולות בנשימה אחת לקרוא לדרישה זו "מהפכה דתית מסוכנת ביותר". האם זו הגדרה ראויה לרצונן להיות מיוצגות ושותפות פעילות במקום שבו מתקבלות החלטות? האם במפלגות החרדיות רוצים את ה"פתק הנכון" בקלפי מבלי לתת למחצית מהקהל שלהן דמויות להזדהות איתן?

בהמשך למציאות בה נשים ראויות ומוכשרות (לא פחות מגברים, ולעיתים אף יותר מהם) נמצאות בכל השדרות הניהוליות, החברתיות והכלכליות - אין מניעה שתוצבנה ותבחרנה כחברות בכנסת ישראל. מפלגת ״עם שלם״ חרתה על דגלה לשלב נשים בחברה באופן שווה. המפלגה לא הסתפקה בדיבורים והציבה ברשימתה לכנסת שלוש נשים בעשירייה הראשונה ברשימתה.

לאורך השנים תפיסתה של האישה ביהדות עברה תמורות, אך במקביל כוחן וייחודן של נשים כמנהיגות, כמשפיעות ומובילות דעה ידוע ומוכח - ודוגמאות לא מעטות לכך ניתן למצוא בסיפורי התנ"ך ובספרות חז"ל. כבר בשנת תשס"ז כתב הרב אמסלם בקובץ תורני שהוציא תחת השם "החוק לאור ההלכה" כי "בימינו, כאשר נשים משולבות בכל רקמות החברה, ויש מהן לא פחות מוכשרות ואף מתאימות יותר... ומצאנו כמה וכמה מפוסקי הדורות האחרונים שנטתה דעתם להקל בבחירת נשים".

הקהל הנשי החרדי נבון וכבר אינו נוהג כעדר. הוא נחשף ורואה מה קורה מסביב. חלקים ממנו מסרבים להשאיר את מוטות השליטה בידיהם הבלעדיות של הגברים. אין מין הנמנע כי הנשים - גם החרדיות, ימשיכו להתעקש על זכויותיהן, ולמרות כל המחסומים ימצאו את הדרך לתמוך במי שדואג לצרכיהן ומייצג אותם.

גם אם נדמה כי הדרת נשים נחשבת בעיני רבים כתופעה פסולה, יש להתייחס לתופעות אלו המתנגשות עם ערכי הדמוקרטיה ולפתח כלים ציבוריים מגוונים - ביניהם אמצעים פרלמנטריים ומשפטיים אשר יובילו להשבת את השוויון והכבוד לנשים באשר הן.

בדומה לזכות לבחור, שהייתה בעבר מנועה מנשים והיום נראית כה ברורה ומובנת מאליה, אני בטוחה ששינוי כזה בו תוצב אישה יהיה בלתי נמנע.

הכותבת מוצבת במקום רביעי במפלגת "עם שלם" בראשות הרב חיים אמסלם.