כך כבשו מנחם גולן ויורם גלובוס את אמריקה

"הגו-גו בויז", בני הדודים מטבריה לקחו איתם לארה"ב 500 דולר, כי זה כל מה שהיה מותר בשנות ה-70 להוציא מישראל. השניים נסעו ללוס אנג'לס ודי מהר הפכו לבעלים של חברת הסרטים הכי גדולה בהוליווד, שהסתבכו בחובות, איבדו את החברה ולא החליפו מילה במשך 20 שנה, עד שהתחדש ביניהם הקשר כמה חודשים לפני מותו של גולן

סיפור אמריקאי. גולן וגלובוס (חדשות 2)

מנחם גולן ויורם גלובוס מטבריה הפכו עם השנים ל"גו-גו בויז" (גולן-גלובוס) ולסיפור הצלחה אמריקני. גולן, שנפטר הערב (ו') בגיל 85, ובן דודו גלובוס חלמו עוד מתחילת הקריירה שלהם לכבוש את העולם. אחרי שסרטיהם זכו להצלחה ניכרת בארץ ובחו"ל, יצאו השניים עם 500 דולר בכיס בישראל  - פשוט כי בישראל לא הסכימו להם להוציא יותר. תוך מספר שנים הפכו השניים את פסטיבל קאן ל"פסטיבל קנון", בשל ההצלחה הגדולה של חברת ההפקות שבבעלותם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מנחם גולן נחשב לאבא של הקולנוע הישראלי. "סלאח שבתי" שהפיק היה הסרט הישראלי הראשון שהיה מועמד לאוסקר, היו גם "מרגו", "אני אוהב אותך רוזה", "פורטונה" ועוד. הביקורת החמיצה פנים, אך הקהל נהר בהמוניו.

"הסרט הכי מכניס שהיה לנו היה 'אסקימו לימון'", שיחזר גולן. "זו ההצלחה הכי גדולה בקנה מידה ישראלי ובינלאומי. אין לזה אח ורע עד היום", הוסיף גלובוס. בשנת 1973 "קזבלן" יצא לאקרנים בבימוי והפקה של גולן-גלובוס והפך להצלחה היסטרית ולקלאסיקה שעולה עד היום בתיאטראות ברחבי הארץ. ארבע שנים אחרי, הצמד גולן-גלובוס הכה שנית ב"מבצע יונתן": הסרט הזה עורר הזדהות עמוקה כל כך, שרבים בטוחים שיהורם גאון היה במבצע אנטבה. ואז, בני הדודים מטבריה החליטו שישראל קטנה עליהם.

"בקושי ראינו סרט הוליוודי ויצאנו לארצות הברית. שם - העולם נפתח בפנינו", סיפרו השניים בחודש מאי האחרון כאשר נערך טקס לכבודם. כאן נכנסה לתמונה החוצפה הישראלית: השניים שכנעו את בעלי חברת "קנון" להפקיד בידיהם את ארכיון הסרטים שלהם. הם מכרו אותו ביותר משני מיליון דולר ובשכר הטרחה שקיבלו - קנו את הבעלות על החברה. מרגע זה החלה הנסיקה: מחברה בת מחזור של שלושה מיליון דולר הפכה "קנון" תוך חמש שנים לחברה שמגלגלת מיליארד דולר.

היו גם כישלונות. גלובוס וגולן (חדשות 2)

אחרי ההצלחות הגיעו גם החובות

"היינו פוגשים שחקנים בסדר גודל של צ'אק נוריס, סילבסטר סטאלון, מריל סטריפ וז'אן קלוד ואן דאם", נזכרו השניים בחיוך. "הזוגיות הזו של יורם ושלי השלימה את עצמה", סיפר גלובוס, "זו זוגיות של שני אנשים יוצרים שחיפשו אחד את השני כדי ליצור יחד". המומחיות של גולן-גלובוס הייתה לעשות סרטים זולים ששוברים קופות. אבל היו להם גם כישלונות. המהדהד שבהם - הסרט "אפל". "כשעשינו את הסרט הוא התקבל לפסטיבל מונטריאול, ובאמצע הקהל נהר החוצה", סיפרו, ויורם הוסיף: "רציתי לעלות לקומה שמינית כדי להתאבד".

וכמו בכל סרט טוב - באה הנפילה: החובות, ההתפרקות, הקריסה. החיבור המצוין בין השניים נעלם ובמקומו צצו הניגודים. גולן משך להפקת עוד ועוד סרטים, גלובוס בנה בתי קולנוע באירופה. הם נקלעו לחובות גדולים שבסופו של דבר אילצו אותם לוותר על "קנון" - החברה שפתחה להם את שערי הוליווד. רגע לפני הפרידה הסופית ניסה מנחם לשכנע את יורם להקים חברה חדשה.

"אמרתי לו: 'מנחם, יש תנאי אחד - אתה לא מחליט על סרטים לבד יותר", סיפר גלובוס. "תוך שעה הוא רץ לחדרי באמוק: 'נחש מה? חתמתי על 10 סרטים חדשים לחברה'. נעשיתי חיוור ואמרתי 'די'". ואז הם נפרדו. למרות הקרבה המשפחתית - הנתק היה מוחלט, ועל התקופה הזו הם העדיפו שלא לדבר.

גלובוס הקים בישראל מתחם אולפנים ובתי קולנוע, גולן המשיך לעשות סרטים ובעיקר לחלום על הסרט הבא. וכמה סמלי שמפגש הפיוס בין השניים היה לפני כארבע שנים במרכז לינקולן בניו יורק - במסגרת אירוע מחווה לשניים שבו צוינה ההצלחה הגדולה של "אפל". הכישלון הגדול ההוא. "אני מתגעגע", אמר גולן על הימים ההם. "אבל יש לי תנאי אחד: שזה יהיה עם יורם. לא לבד".

בהכנת הידיעה השתתפה מיכל פעילן